Rabu, 19 Juni 2013

kehidupan

Hanya Engkau yang tahu siapa aku, dan hanya Engkau yang mampu menuntunku agar aku
mampu menghadapi hiruk pikuk kehidupan yang penuh misteri ini.
walau pahit sekalipun dengan kenyataan yang ada, tidak membuatku kehilangan untuk berbuat sesuatu untuk menjadi lebih baik, sesulit apapun keadaan tidak membuatku kehilangan kebahagiaan. Dan aku tidak berharap segalanya sesuai
dengan keinginanku,dan aku hanya berharap agar aku mampu menyikapi apapun yang terjadi,menjadi sesuatu yang bermanfaat bagi kehidupanku. Walau kadang kala hati merasa tak berdaya disaat raga mengalami ujian dunia.

Sebagian orang mungkin apa bila sedang di uji, menyikapinya dengan keluh kesah dan menyalahkan orang lain. Dan aku harus memposisikan diriku secara tepat, agar aku tidak selalu disibukan dengan memikirkan permasalahan orang lain yang terlalu besar menurut ukuranku. Lebih baik aku berkonsentrasi pada permasalahan dengan lingkungan yang lebih kecil, yaitu permasalahan yang ada pada diriku sendiri. Sayang sekali jika energi ini terbuang banyak hanya untuk memikirkan hal-hal yang tidak penting. Sementara diri sendiri masih banyak yang harus diperbaiki.

Kehidupan ini seperti roda, ada masanya kita berada di atas dan ada masanya kita berada di bawah. Berbekalkan semangat dan ketabahan. kita meneruskan kehidupan di muka bumi ini sama ada susah atau senang. Kehidupan ini tidak menjanjikan kebahagiaan. Berkat usaha dan kesabaran kita akan mencapai kejayaan. Namun, tak semua yang kita usahakan, kita akan memperoleh segala impian kita. Ada masanya, semakin kita berusaha semakin dekat kegagalan yang datang menghampiri. Itulah hakikat kehidupan yang perlu kita terima, qada dan qadar yang telah ditetapkan. Sebagai manusia, kita harus sabar menghadapi ujian hidup ini.

Segala apa yang kita lakukan di dunia ini perlu disertakan dengan keikhlasan. Jangan kita harapkan  ganjaran dan pujian, kerana tidak semua manusia tahu menghargai. Jarang manusia menghargai apa yang mereka ada dan yang mereka terima. Sudah menjadi adat kesilapan sebesar zarah, itulah yang mereka nampak dan sering perkatakan. Begitulah kehidupan, langit tak selalu cerah, ada masanya mendung dan hujan datang. kata pepatah sediakan payung sebelum hujan. Kita perlu bersedia sentiasa dalam menghadapi sebarang kemungkinan. 

Kehidupan ini penuh duri. Berbekalkan semangat, usaha yang gigih kita akan terus melalui arus kehidupan ini. Ada masanya kita merasakan kehidupan ini terlalu indah. Ada masanya kita merasakan kita bersendiri menjalani kehidupan ini walaupun kita berada di tengah kesibukan kota. Itulah warna-warni kehidupan.

Kesimpulannya, gembira atau tidak, suka atau tidak, kita perlu meneruskan hidup ini. Suka, duka adalah permainan kehidupan dan kita tidak dapat lari dari merasainya. Carilah kegembiraan dan carilah kebahagiaan. Teruskan perjalanan hidup ini bersama semangat dan keazaman. Tanyalah diri apa yang kita inginkan kerana hati tidak pernah menipu dan di situ kita akan bertemu jawabannya.

1 komentar:

  1. yathi,
    nih w Nino Adjah (facelim)

    nih blog ane,

    dearynino.blogspot.com

    BalasHapus