Rabu, 24 Desember 2014

jodohku

Jodoh
Yang telah Engkau takdirkan untukku.
Aku tak tahu  sekarang berada di mana.
Mungkin kita belum pernah bertemu.
Atau kita sudah pernah bertemu.
Mungkin pada suatu masa dulu atau setiap hari.
aku berharap agar kita segera di dipertemukan. 
Kadangkala aku berdoa kepada Allah.
Agar aku tahu siapa jodohku sebenarnya.
Supaya aku akan bisa memelihara sekeping hati ini.
Supaya aku tak akan salah memberi cinta.
Kepada insan yang tidak berhak menerimanya.
Tapi Allah itu Maha Mengetahui.
Mungkin Dia lambat menemukan kita berdua.
Dan memberi berbagai rintangan sebelum kita bertemu.
Supaya apabila suatu hari nanti aku bertemu.
aku akan menghargai  setiap saat.

aku tak tau pasti kapan kita akan bertemu.
Mungkin besok,Lusa,Minggu depan,atau kapan.
Atau sebenarnya kita sudah pernah  bertemu.
Cuma hati kita masih belum memberi pertanda.
aku tak tahu.
Tapi aku berharap apabila kita bertemu nanti.
Allah akan memberi petunjuk kepadaku.
Bahwa engkaulah insan yang telah ditakdirkan untukku.
Supaya aku tak lagi memandang insan lain.
Dan menetapkan hati aku hanya untukmu.
Sampai bila hingga akhir hayat aku.

Jodohku
Aku seorang insan yang tak sempurna.
Banyak kekurangan
Aku tak dilahirkan dengan wajah yang cantik
Tapi aku berupaya mencantikkan peribadi aku.
Aku tak mampu memberi nasihat yang terbaik.
Tapi aku mampu menjadi seorang pendengar yang setia.
Aku tak mampu sentiasa membuatmu tertawa.
Tapi aku boleh berkongsi air mata
Aku harap, apabila kita bertemu  nanti.
Banyak kekuranganku yang boleh terima.
Dan aku akan mencuba menjadi jodoh yang terbaik buat dirimu.

Dan andainya aku berjomblo hingga ke akhir hayat.
Aku tahu jodohku mungkin  tiada di dunia ini.
Tapi aku harap ini tidak akan terjadi
Sebab aku ingin bertemu dengan jodohku walaupun hanya seketika

Wahai jodohku.
Penyeri kebahagiaan.
Namamu akan menjadi ingatan dalam hidupku.
Agar ia biasa menjadi kenyataan.
Agar Tuhan berikan dikau.
Sebagai kurniaan teragung.
Menghiasi sekelumit ruang dalam hatiku.

Cukuplah sampai sini saja goresan ini.
Aku akan setia di sini menunggu.
Mungkin tak patut aku luahkan perasaan ini.
Tetapi aku kadangkala rindukan jodohku.
Dan aku harap jauh di sudut hati, engkau di sana juga berasa demikian.
Jaga diri baik-baik wahai jodohku.
Moga kita dipertemukan Allah dengan segera.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar